Välkommen till
Statens maritima museer!

Statens maritima museer äger
och sköter tre stora museer i Sverige
som alla har med människan och havet att göra:
Vasamuseet i Stockholm,
Sjöhistoriska museet i Stockholm
och Marinmuseum i Karlskrona.
Till vänster kan du klicka på den rubrik
som du vill läsa mer om.

Marinmuseum
Marinmuseum

Sjöhistoriska museet
Sjöhistoriska museet

Vasamuseet
Vasamuseet

Våra lättlästa sidor
Här kan du läsa om Statens maritima museer
på lättläst svenska.
Texterna är korta och har enkla ord.
Du klickar på det som du vill läsa mer om till vänster.

Var finns informationen?
När du klickar på en rubrik
blir den fetare.
Då kan du lättare se var du är.
Om du inte hittar den information
som du vill ha
kan du ringa oss eller skicka en e-post.
Under rubriken Här finns vi
hittar du våra adresser och telefonnummer.

Gör texten större
Du kan göra texten på webbplatsen större.
Högst upp på din datorskärm klickar du på ordet Visa.
Därunder finns ordet Textstorlek.
Där kan du välja större text.
Om det inte fungerar
kan du istället klicka på Internetalternativ.
Klicka sedan på Hjälpmedel
och kryssa i rutan för ignorera textstorlek.